کارت اعتباری چیست؟

کارت اعتباری نوعی کارت بانکی است که استفاده کنندگان خدمات و یا خریداران کالا، بدون سپرده گذاری و تنها با میزان اعتبار ریالی از پیش تعیین شده از آن برای پرداخت صورت حساب خود استفاده می‌کنند.

به زبان ساده تر می توان گفت که کارت های اعتباری نوعی وام غیر نقدی بودی که با اعتبار اختصاص داده شده از سوی بانک عامل، فرد از آن برای پرداخت هزینه‌ها و خرید‌های خود استفاده کرده و در آینده و زمان مشخص شده اقدام به تسویه و پرداخت صورت حساب خود می‌کند.

 

قدمت کارت اعتباری

تاریخچه استفاده از کارت های اعتباری به سال ۱۹۵۰ و به ایالات متحده آمریکا برگشته که برای نخستین بار شرکت داینرز سرویسی را در اختیار چند رستوران قرار داد که در آن مشتریان می توانستند با کارتی که در اختیار دارند از آن رستوران ها استفاده کرده و در پایان ماه صورت حساب خود را پرداخت کنند.

تفاوت کارت اعتباری با کارت نقدی (عابر بانک)

کارت اعتباری از نظر ظاهر و شکل فیزیکی کاملا به کارت های عابر بانک شباهت دارد، اما از نظر کارایی و نحوه عملکرد این دو کاملا در نقطه مقابل یکدیگر قرار دارند.

همین شباهت ظاهری سبب شده که در ایران کارت‌های بانکی به اشتباه با عنوان کارت اعتباری نام برده شود؛ در صورتی که کارت اعتباری با کارت عابر‌بانک یا همان کارت‌های نقدی متفاوت است و عملکرد این دو با یکدیگر تفاوت دارد.

برای مثال:

  • برای استفاده از کارت اعتباری نیاز به داشتن موجودی و سپرده در حساب بانکی کارت خود نداشته و تنها با اعتباری که توسط بانک مشخص می‌شود، می‌توان صورت‌حساب‌های خود را پرداخت کرد.

این در صورتی است که برای استفاده از کارت عابربانک یا همان کارت نقدی باید حساب متصل به کارت دارای موجودی و مبلغ سپرده بوده تا برای پرداخت صورت‌حساب از آن سپرده کسر شود.

  • در کارت های اعتباری مشتری ابتدا خرید می‌کند و در آینده پول آن را پرداخت می‌کند؛ اما در کارت‌های نقدی که به عابر بانک شهرت دارند، پرداخت وجه همزمان با پرداخت صورت حساب انجام می‌شود و در همان لحظه پول از حساب مشتری کسر می شود.
  • برای صدور کارت اعتباری توسط بانک ها طی قرارداد مشخص و اخذ وثیقه‌های لازم، مقدار مشخصی اعتبار به مشتری اختصاص داده می‌شود و مشتری می تواند از آن اعتبار ریالی برای خرید استفاده کند و طبق توافق به عمل آمده با بانک در ماه‌های آتی به‌صورت اقساطی صورت‌حساب خود را پرداخت نماید. اما در کارت های نقدی، کارت مانند کیف پول عمل کرده و تنها می توان به میزان موجودی ریالی که در لحظه در آن وجود دارد استفاده کرد.
  • اعتبار ریالی در معنای کلی میزان اعتباری است که فرد می‌تواند از آن برای خرید کالا و یا بهره مندی از خدمات استفاده کند. اما در کارت های اعتباری، اعتبار ریالی بستگی به نوع قرار داد فرد با بانک داشته و برای بهره مندی از آن نیاز به تامین وثیقه های لازم دارد.

این در صورتی است که در اعتبار ریالی نیاز به هیچ گونه وثیقه و یا سپرده گذاری نبوده و مشتریان می‌توانند به راحتی و تنها با خرید از پایانه های فروشگاهی طرف قرارداد با بیش از هزار فروشگاه در سطح کشور، مراجعه کنند و علاوه بر تخفیف آنی، اعتبار ریالی دریافت کرده و از این اعتبار برای خرید مجدد استفاده کنند.

مشتریان بعد از استفاده از اعتبار ریالی خود نیاز به برگشت وجهه نداشته و تنها با خرید کردن می‌توانند اعتبار ریالی دریافت کنند و مجدد با اعتبار ریالی خود به راحتی و بدون نیاز به هیچ پرداختی، مجدد خرید کنند و به عبارتی همیشه به خرید باشند.

آخرین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.